Metadata چیست و برای سازمان های اطلاعاتی چه اهمیتی دارد؟
dashtak
اجتماعی- تفریحی
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
یک شنبه 11 اسفند 1392برچسب:, :: 8:28 :: نويسنده : yaser


 
 در جریان ماجرای رسوایی آژانس امنیت ملی امریکا و لو رفتن ابزار مخوف Boundless Informant (خبرچین بیکران) با عبارت متادیتا (Metadata) روبرو شدیم. در این مطلب می خواهیم ببینیم که منظور از آن دقیقا چیست.

ابتدا به نکته ای اشاره کنیم. بحث فعلی پیرامون این نیست که آیا دولت امریکا در حال شنود تلفن های افراد یا خواندن ایمیل آنها هست یا خیر. "شنود کلمات خاص" بیشتر مربوط به پروژه ECHELON می شود نه PRISM. بنابراین در کل، شنود انجام می شود و ابعاد وسیعی هم دارد. اما در اینجا می خواهیم پیرامون مورد دوم بحث کنیم، یعنی پریسم، داده ها و اهمیت آنها. تفاوت بین شنود و داده کاوی چیست؟

تصور بر این است که در ماجرای ECHELON دولت امریکا به تجزیه و تحلیل محتوای رد و بدل شده در ارتباطات می پردازد تا کلمات خاصی را که مربوط به دو حوزه مواد مخدر و تروریسم است، بیابد. (البته دیروز نوشتیم که سران سیاسی هم هدف چنین شنودهایی هستند.)

با توجه به اینکه در بحث شنود، حجم عظیمی از داده ها باید تحلیل شود، و متدهای رمزنگاری به طور فراگیر بین افراد فعال در دو حوزه مواد مخدر و تروریسم (و سیاست!) استفاده می شود، این کار در کنار فواید احتمالی، دردسرهای زیادی هم دارد. در نتیجه چه بهتر که بشود دایره جستجو را کوچکتر کرد. اینجا ست که بحث داده کاوی به میان می آید.

خوب یا بد، این فقط محتوای ارتباطات نیست که می تواند اطلاعات معنی داری به دستگاه های اطلاعاتی بدهد. ایده ای که در مورد PRISM مطرح شده این است که کاری به محتوای صوتی یا متنی که می تواند رمزنگاری شده هم باشد، ندارد. (آن کار بر عهده ECHELON است.) در عوض داده های مربوط به "خود تماس" مورد کاوش قرار می گیرد. این چیزی است که به آن Metadata می گوییم: داده هایی درباره داده ها.

چه نوع داده هایی می توان در رابطه با ارتباطات افراد جمع آوری کرد؟ در زیر فهرستی کوتاه از سوالات رایج را می بینید:

    تماس...
    - از کجا آمده؟
    - به کجا ختم شده؟
    - چه زمانی شروع شده؟
    - چه مدتی طول کشیده؟
    - چند مرتبه تکرار شده؟

اینها در ظاهر اطلاعات ساده ای هستند، ولی در عین حال قدرتمند. البته انتظار ندارید که NSA اینقدر قابل پیش بینی باشد؟ پس تخیلتان را هم به کار بیندازید و به فهرست بالا اضافه کنید.

اما با یک مثال پیش می رویم. شاید ندانید ولی در زمینه تبلیغات آنلاین، از Metadata برای تطبیق تبلیغ ها با علایق افراد استفاده می شود. نتیجه این روش جمع آوری اطلاعات در بحث تبلیغات، این می شود که گویی یک نفر در حال استراق سمع از داخل خانه شما است و با جمع کردن داده هایی در رابطه با علایق تان، پیشنهادهای خریدی تقریبا منطبق نیاز شما ارائه می کند.

البته Metadata فقط بخشی از لقمه بزرگتری است که NSA گرفته و باید صبر کرد و دید که دقیقا در تجسس های این سازمان چه اطلاعات دیگری جمع آوری می شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
  • ردیاب جی پی اس ماشین
  • ارم زوتی z300
  • جلو پنجره زوتی

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان dashtak و آدرس dashtak.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 42
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1